Communicatie in coronatijd
Het is voor patiënten belangrijk om te weten wat ze kunnen verwachten van hun fysiotherapeutische zorg. Wanneer kunnen patiënten bijvoorbeeld terecht? Wat verwacht u van de patiënten zelf? En hoe staat het met de veiligheid in de praktijk in tijden van corona? Het is van belang dat we hier helder over communiceren. De NZa heeft een informatiekaart gemaakt die antwoord geeft op een tweetal basisvragen. Wat verwacht u als zorgaanbieder van de patiënt? En wat kan de patiënt van u verwachten?
Download informatiekaart
Samen starten we de gewone zorg op: hoe informeer ik mijn patiënten?
Tevens heeft de NZa in de afgelopen periode een aantal aansprekende voorbeelden van communicatie naar patiënten uit diverse zorgsectoren verzameld. Zorgaanbieders hebben inmiddels allerlei vormen van communicatie ontwikkeld en tot uitvoering gebracht in het kader van het weer opstarten van de reguliere zorg. Elk van die voorbeelden heeft het RIVM geanalyseerd aan de hand van het Kader Preventiegedrag COVID-19. De resultaten daarvan zijn gebundeld in een NZa-special die concrete handvatten biedt voor zorgverleners die de communicatie met patiënten wil verbeteren of uitbreiden.
Download NZa-special
Communicatie met patienten in coronatijd – NZa-specials 06